בתי ספר ומוסדות חינוך ברמלה

רמלה היא עיר חיה ותוססת הממוקמת במרכז הארץ. ככל עיר אחרת, יש בה עירייה מתפקדת, שכונות ורחובות, מרכזים ומוסדות מוכרים בעיר ומורשת ענפה. כיאה לעיר במדינת ישראל, גם ברמלה ישנם מספר בתי ספר ומוסדות חינוך, שמשרתים את הילדים, את הנוער ואת הצעירים השונים שמתגוררים בעיר. במאמר זה נסקור אותם.

 

קריית החינוך על שם יגאל אלון

קריית החינוך הזו היא בית ספר תיכוני הממוקם בעיר רמלה, בכתובת בן צבי יצחק 20. בבית הספר התיכוני הזה ישנן שש שכבות שונות, מכיתה ז' ועד כיתה י"ב. בית הספר הוא אחד מבתי הספר התיכוניים של רשת "עמל". מדובר על רשת חינוך שנוסדה עוד בשנים שמלפני קום כמדינה, כשמטרתה העיקרית היא הענקת חינוך טכנולוגי איכותי לתלמידי הרשת. הרשת עובדת עם גורמים משמעותיים בתעשייה, ובכך מאפשרת לתלמידיה לצבור ניסיון משמעותי בתחומים שונים.

בית הספר מלמד ארבע מגמות. המגמה הראשונה היא מגמת האדריכלות, שמאפשרת לתלמידים עם פן יצירתי יותר להביא את עצמם לידי ביטוי. המגמה השנייה היא מגמת תעשייה וניהול, שמאפשרת לתלמידים להבין תהליכים שונים בתעשייה בצורה מעמיקה. המגמה השלישית היא מגמת ביו רפואה, בה נחשפים התלמידים לידע בענף הרפואה והטכנולוגיה. המגמה הרביעית היא מגמת הנדסת תוכנה, בה נלמדים עקרונות שונים בתחום המחשבים. מגמות אלו רלוונטיות בעיקר למאה ה-21, ומציגות חזון מעשי יותר, כיאה לחינוך הטכנולוגי ששואפת רשת עמל להעניק.

 

קריית החינוך על שם לילינטל

תיכון לילינטל הוא אחד מבתי הספר של רשת אורט. בבית הספר, שנמצא בכתובת א.ס לוי 12 ברמלה, קיימים מספר מסלולי לימוד לתלמידים השונים. מסלול אקדמאי, הוא מסלול המאפשר לימודים עיוניים מוגברים והעשרה חברתית, מסלול מופ"ת ומסלול מדעי, המאפשרים קידום מצוינות בתחומי המדעים, מסלול מב"ר, שבוגריו מסיימים עם בגרות רגילה, מסלול אתגר ומסלול אומץ, בהם התלמידים לומדים מקצוע טכנולוגי במגמות עיצוב גרפי או תקשוב ומסלול טו"ב, בה נלמדת תעודת טכנאי לצד תעודת בגרות.

רשת אורט היא אחת מרשתות החינוך הגדולות ביותר במדינה. היא מונה למעלה מ-230 בתי ספר ברחבי המדינה, כשבקירוב עשרה אחוזים מתלמידי התיכון במדינת ישראל הם תלמידים של רשת אורט. הרשת חרטה על דגלה את המעורבות החברתית ואת קידום תחומי המדעים כעקרונות יסוד. בתיכון לילינטל תוכלו למצוא מגמות שונות ומגוונות, כמו תיאטרון, ביולוגיה, הנדסת אלקטרוניקה ומחשבים, ספרדית, מדעי החברה, תקשורת טלוויזיה, רדיו, ביוטכנולוגיה, הנדסת תוכנה, תקשוב, פיזיקה וכימיה.

 

בית ספר דתי שש שנתי עתיד אית"ן

מדובר על תיכון ממלכתי דתי של רשת עמית. הוא ממוקם בכתובת יהודה שטיין 19 ברמלה. בתיכון נלמדות שלוש מגמות שונות: מגמת תקשוב, שמעניקה לתלמידים צוהר אל העולם הטכנולוגי באמצעות התנסות מעשית במעבדת המחשבים. פרט לתעודת הבגרות, תלמידי המגמה יכולים לבצע מבחן של חברת מייקרוסופט ולקבל תעודה המאושרת על ידי החברה. מגמת ביולוגיה, בה לומדים התלמידים על גוף האדם והטבע ומבצעים ניסויים מדעיים במעבדה ומגמת מדעי המחשב, בה התלמידים לומדים את עקרונות המחשב, שפות, תכנות וכתיבת קודים.

רשת עתיד היא אחת מרשתות החינוך המתפתחות ביותר בישראל. הרשת מונה 54 מוסדות לימוד שונים, הפרוסים ב-34 רשויות שונות. ברשת מועסקים כ-2,000 מורים, המלמדים כ-22,000 תלמידים שונים, במגמות השונות. הרשת אחראית גם על מספר מיזמים חברתיים וחינוכיים, כמו תוכנית פל"א לעולים חדשים.

 

קריית החינוך למדעים ואומנויות על שם זאב ביסטריצקי

זהו בית ספר תיכון נוסף של רשת אורט, אותה הזכרנו בחלק הקודם של המאמר. ברשת מלמדים מספר מגמות שונות, שמתרכזות בין היתר במדעים ואומנויות. המגמות הנלמדות בבית הספר הן מגמת פיזיקה, מגמה מדעית הנדסית, מגמת אומנויות העיצוב, מגמת תקשורת, מגמת תקשוב ומגמת ביולוגיה.

בית הספר מציע לתלמידיו מספר תוכניות העשרה מיוחדות. בין היתר ניתן למנות את תוכנית החינוך הפיננסי, המעניקה כלים מעשיים לתלמידים להתמודדות פיננסית בעתידם הקרוב והרחוק, עתודה מדעית הנדסית, שמציעה תגבור במקצועות המדעיים, כיתת מצוינת "נחשון" בשיתוף עם אוניברסיטת תל אביב, משרד החינוך ומשרד הביטחון, מרכז העשרה לחטיבת הביניים שכולל קבוצת תיאטרון, קולנוע, להקת זמר, להקת מחול והדפסה תלת ממדית ותוכנית נמ"ש – נוער מוביל שינוי.

 

ברנקו וייס רמלה

רשת ברנקו וייס היא רשת חינוך ישראלית שהוקמה בשנת 1990 על ידי התעשיין ברנקו וייס. בתי הספר של הרשת שואפים להטמיע חשיבה טובה יותר, העצמה אישית, צמיחה ומיצוי יכולות באמצעות מגוון שיטות המבוססות על מודלים חינוכיים ופדגוגיים חדשניים. הרשת מפעילה 16 בתי ספר תיכוניים וגם 17 בתי ספר לנוער בסיכון.

התיכון של רשת ברנקו וייס בעיר רמלה הוא תיכון המיועד לנוער בסיכון. הוא מציע מגוון תוכניות חינוכיות שונות, כמו מצוינוטבע, קדם עתידים ומדעניות העתיד, שאמורות לקדם מצוינות בקרב התלמידים הרלוונטיים. כמו כן, קיימות תוכניות המיועדות לתלמידים יוצאי העדה האתיופית. התיכון עצמו הוקם בשנת 2000, והוא מונה מספר מצומצם יחסית של תלמידים ומספר רב באופן יחסי של מורים, כך שיחס החניכה בו גבוה יותר מהרגיל ומאפשר התקדמות חינוכית טובה יותר.

 

אורט מקיף ערבי רמלה

תיכון זה מיועד לנערים ונערות מהמגזר הערבי. בבית הספר הזה נלמדות כמה מגמות, כמו ביולוגיה, תקשורת, כימיה, ניהול עסקי, מדעי הסביבה וחשמל. בית הספר הוא השלישי בעיר שמופעל על ידי רשת אורט הארצית. בבית הספר קיימות מספר תוכניות מיוחדות, שמטרתן היא להעניק העשרה לתלמידים במספר תחומים ונושאים שונים.

התוכניות המוצעות לתלמידים בבית הספר הן אשנב לרפואה, שמאפשרת לתלמידים להתנסות ולהתעמק בעולם הרפואה, באמצעות הוראה על ידי מורים מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, הרצאות שונות וסיורים בבתי חולים, פרויקט חינוך פיננסי שמאפשר לתלמידים ללמוד על התנהלות כלכלית נכונה, סדנאות הגנה עצמית שמועברות על ידי מומחה ותוכנית קיימות חדשה שנכנסה אל בית הספר לא מזמן.

 

קמפוס נבון

קמפוס זה הוא מוסד הפועל תחת קרן רמלה. הוא נוסד בשנת 2009 והוא מאפשר לתושבי העיר להיחשף אל תכנים לימודיים שונים ולהרחיב את האופקים שלהם. ניתן ללמוד בקמפוס לתואר ראשון ושני מטעם האוניברסיטה הפתוחה, באמצעות מגוון קורסים שונים. בנוסף, קיימים מסלולים חינוכיים ולימודיים שונים בקמפוס, כמו לימודי ערב לתעודת בגרות, לימודי שפות כמו ערבית, עברית, אנגלית וספרדית, הכשרות מקצועיות ולימודי תעודה, כמו קורס מנעולן, הנהלת חשבונות, מזכירות רפואית וטכנאי סלולר, וכן קורסי העשרה מגוונים, כמו גרפולוגיה, צילום, שזירת פרחים ואקסל.

 

בתי ספר יסודיים

ברמלה קיימים מוסדות חינוך נוספים, שפונים גם אל גילאי היסודי. בין בתי הספר היסודיים שניתן למנות בעיר, אפשר למצוא את בית ספר בן צבי, בית הספר אחווה, נווה שלום בנים, בר אילן, אופק, רעות, סיני ממלכתי דתי, משה שרת, אבן סינא, אלג'ואריש ודוד בן גוריון.

 

 

לסיכום,

האפשרויות החינוכיות והלימודיות ברמלה מגוונות. מספר תיכונים מציעים מגמות שיכולות למשוך תלמידים שונים, כמו גם תוכניות חינוכיות שונות שרלוונטיות ליכולותיו של כל תלמיד. בנוסף, קיימות תוכניות העשרה רבות, שמטרתן לסייע לתלמידים ולהרחיב אופקים. גם בני העיר שסיימו את תקופת הלימודים שלהם יכולים ליהנות מהרחבת אופקים זאת, באמצעות קורסים שונים שיש בקמפוס נבון.