זמני כניסת השבת ברמלה

"אז מתי נכנסת השבת היום?" שאל אותי האורח בבית המלון שבו עבדתי. להגיד שהופתעתי זה לא להגיד כלום – הוא היה אורח שהגיע לביקור בארץ מדרום אפריקה והתרשמתי עמוקות מהתחקיר המקדים שהוא עשה טרם הגעתו לארץ.

 

האם אנחנו, כתושבי הארץ יודעים לענות על שאלה זו בכלל? האם יש לנו שמץ של מושג מתי נכנסת השבת לפי שעון חורף או לפי שעון קיץ ומה ההבדלים בין שעות כניסת השבת בירושלים לבין שעות כניסת השבת ברמלה?

 

 אז מה אנחנו כן יודעים?

בגדול, התשובה היא "לא הרבה".

אנחנו יודעים להגיד שבקיץ השבת נכנסת מאוד מאוחר (אנחנו יודעים זאת, בעיקר לפי שעה העוד יותר מאוחרת שבה השבת יוצאת במוצאי השבת וזה, שלא כל החנויות טורחות בכלל לפתוח במוצאי שבת של שעון קיץ).

אנחנו יודעים שלפי שעון חורף, השבת נכנסת מאוד מוקדם (וזה, בעיקר כי אנחנו יודעים שאם לא נקדים את כל העיסוקים שלנו לבוקר של יום שישי, מהשעה 12 והלאה כבר אין שום טעם לנסות ולטפל במשהו – הכל מתחיל להיסגר לאט לאט).

 

 אז למה התיירים יודעים ואנחנו לא?

התייר המודרני כבר הבין שאם הוא רוצה להגיע למקום שהוא טרם ביקר בו, בעיקר אם אותו המקום מאופיין בהתנהלות שונה מההתנהלות של מקום מגוריו של התייר המדובר – כדאי לבדוק מראש איפה ישנו הקאץ'.

הקאץ' נמצא במספר מקומות – דוגמת ערבי חג, יום הכיפורים (שאני תמיד שאלתי את עצמי, האם מישהו טורח להסביר לתיירים שמגיעים לאזור סביב תאריך זה, מה ולמה עומד לקרות ושכדאי להם להצטייד באוכל מבעוד מועד) וכמובן כניסת השבת – מבחינת ענייני התחבורה, המקומות שנשארים פתוחים ובעיקר בעיקר, מבחינת עניין ההצטיידות במזון.

 

 הבנו למה התיירים עושים עבודת שטח, אבל מה הבעיה איתנו?

ובכן, אולי זאת לא בעיה בכלל. פשוט, כאנשים שחיים במקום מסוים עם אופי מסוים, אנחנו לא טורחים לעצור, לחשוב ולבדוק את זמני כניסת השבת ועד כמה זה ישפיע עלינו.

זה, כי אנחנו מכירים את המקומות שעובדים עד הרגע האחרון, שנייה לפני כניסת השבת. זה, כי אנחנו יודעים שתמיד יש משהו שנשאר פתוח וזה, בעיקר כי המקרר שלנו תמיד מתמלא לקראת השבת – בכל זאת, זה מסוג הדברים שנמצאים בדם שלנו.

 

 ולבסוף – למה ישנו הבדל בשעות כניסת השבת בין מקומות שונים בארץ?

בראש ובראשונה, נזכיר את העניין של קווי אורך שונים מבחינה גיאוגרפית, מה שגורם להבדלים מינוריים מבחינת כניסת השבת.

בנוסף, ישנן ערים שבהם יש "הקפדה" גדולה יותר או במילים אחרות "החמרה" בכל הנוגע לכניסת השבת – דוגמא הבולטת ביותר היא ירושלים, שבה השבת וגם ערבי חג נכנסים כ – 40 דקות לפני השקיעה, כאשר במקומות אחרים מדובר על כ – 20 דקות לפני השקיעה.